МАУ: Український ринок внутрішніх авіаперевезень показує зростання
У травні 2016 року українські авіакомпанії на 5% збільшили провізну ємність на повітряних лініях усередині України. Однак внутрішній ринок залишається малопривабливим: всього лише три українські авіакомпанії перевозять пасажирів по восьми лініях, на шести з яких працює тільки по одному перевізнику. А на найбільшого з них - авіакомпанію "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) - припадає 84% крісел.
ІСНУЮЧІ МАРШРУТИ
На жаль, фактичні обсяги перевезень українських авіакомпаній публікувати без їх згоди не можна. Державіаслужба України збирає дані в рамках статистичних спостережень, і ці дані може публікувати тільки в узагальненому вигляді (т. Е. Як сукупні відомості не менше ніж від трьох перевізників). Тому в ситуації, що склалася кількість крісел або кількість рейсів - єдині показники, які дають уявлення про розмір ринку.
У травні 2016 повітряна лінія Київ-Харків стала найбільш затребуваною на українському внутрішньому ринку (18,2 тис. Крісел). Авіакомпанія МАУ двічі в день виконує рейси до Харкова з київського аеропорту Бориспіль. Вона - єдиний перевізник на цій лінії.
В цілому на внутрішньому ринку України працюють тільки три авіакомпанії (всього в країні зареєстровано близько десятка комерційних пасажирських перевізників): МАУ, "Дніпроавіа" і "Мотор Січ". При цьому на шести лініях з восьми літає тільки один авіаперевізник. Конкуренція є лише на двох маршрутах: Київ-Запоріжжя та Київ-Дніпропетровськ. На них, крім авіакомпанії МАУ, працює ще по одному перевізнику: "Мотор Січ" і "Дніпроавіа" відповідно. Остання дуже тісно співпрацює з МАУ.
Так само слабо розвинене сполучення між регіональними аеропортами. Єдиним внутрішнім маршрутом поза столицею була лінія Дніпропетровськ-Львів, на якій рейси виконувала авіакомпанія "Дніпроавіа". Решта повітряні лінії - це повідомлення столичних аеропортів Бориспіль і Жуляни з регіонами.
МАУ - ОСНОВНИЙ ПЕРЕВІЗНИК
Відзначимо, що згідно Повітряному кодексу України для доступу на повітряну лінію (регулярні і чартерні перевезення) необхідний документ - право. У разі міжнародного рейсу він оформляється в призначення (ноту, відправлену дипломатичними каналами). Для внутрішніх рейсів кожен перевізник таке право також повинен отримувати, але це, скоріше, формальність. Внутрішній ринок повністю лібералізований для українських авіакомпаній. Як правило, права отримують всі перевізники, у яких є український сертифікат експлуатанта, ліцензія і немає заборгованості перед авіаційним спецфондом.
Авіаційний спецфонд - це фонд держбюджету України, який наповнюється за рахунок державних зборів за адміністративні послуги, що надаються Державіаслужбою. Це, наприклад, сертифікація суб'єктів авіаційної діяльності, видача дозволів та допусків. Значну частину надходжень до фонду становить держзбір, який стягується з кожного вилітає пасажира: на внутрішніх лініях - по 0,5 дол., На міжнародних - по 2,0 дол.
Авіакомпанія МАУ домінує на внутрішньому ринку. Зі свого хаба в аеропорту Бориспіль вона літає в шість обласних центрів - в Харків (близько 390 км), Львів (500 км), Дніпропетровськ (380 км), Одесу (440 км), Івано-Франківськ (475 км) і Запоріжжя (430 км).
МАУ літає в усі ці міста, т. К. Це єдині лінії, на яких є мінімальний достатній пасажиропотік (фактично це найбільші обласні центри України). Крім того, ці регіональні аеропорти здатні приймати типи ВС, на яких літає МАУ.
На частку МАУ припадає 84% провізної ємкості на внутрішньому ринку. У порівнянні з травнем минулого року перевізник збільшив кількість крісел на внутрішньому ринку на 20%, до 67 тис. Од. Запорукою успіху авіакомпанії стали трансферні перевезення і мережева модель, яку вона розвиває з 2013 р Більше половини всіх пасажирів, перевезених на внутрішніх рейсах, пересідають в хабі на інші рейси авіакомпанії.
ІНШІ АВІАКОМПАНІЇ
Інші українські авіакомпанії орієнтуються переважно на прямий пасажиропотік, який за останні кілька років суттєво знизився.
Так, в травні пікового 2012 р провізна ємність на внутрішньому ринку становила 130 тис. Крісел (на 63% більше, ніж в травні 2016 г.). Тоді регулярні рейси по країні виконували кілька авіакомпаній: МАУ, "Мотор Січ", "Аеросвіт", "Ютейр Україна", "Візз Ейр Україна" та ін. Три останні пішли з ринку протягом наступних років. Припинення авіаперевезень в Донецьк, Луганськ, Сімферополь, зниження добробуту населення, падіння економіки і девальвація гривні призвели до істотного скорочення ринку. На сьогоднішній день вартість внутрішнього авіаперельоту часто перевищує середню зарплату по країні.
Питання, переключилися пасажири на більш дешеві види транспорту, вимагає окремого розгляду. Наземний транспорт - основний вид повідомлення всередині України вже багато років. Така ситуація склалася насамперед в силу особливостей географії України.
Зі столиці до більшості обласних центрів залізничним транспортом можна дістатися не більше ніж за 8 год. В країні запущена мережа денних швидкісних поїздів InterCity і InterCity + (оператор - ПАТ "Українська залізниця"), на яких з Києва в окремі обласні центри (наприклад, Дніпропетровськ , Запоріжжя, Львів, Харків та ін.) можна доїхати за 3-6 год.
Також на розвиток внутрішньої авіації негативно впливає низька вартість проїзду на автобусі або поїзді і скромні фінансові можливості населення (середня зарплата по країні знаходиться на рівні 200 дол.) - за 10 дол. На поїзді можна проїхати через всю країну (більше 1 тис. Км. ).
Втім, однозначно говорити, що наземний і повітряний транспорт конкурують між собою (як, наприклад, на маршруті Москва-Санкт-Петербург), не можна. Вартість проїзду та час у дорозі на літаку і поїзді все-таки непорівнянні. Це, скоріше, два окремих ринку (літає 2-5% населення). Крім того, порівняно невеликий розмір України (1316 км із заходу на схід і 740 км з півночі на південь) не сприяє розвитку внутрішньої авіації. Виняток становить хіба що Ужгород (Закарпатська обл .; близько 650 км від аеропорту Бориспіль), який відокремлений від решти частини України масивом Карпатських гір, що значно подовжує тривалість поїздки на поїзді або автомобілі.
Українські авіакомпанії не раз говорили про збитковість внутрішніх перевезень.До основних проблем вони відносять високу вартість авіапалива в українських аеропортах, дорогі кредити, необхідність обов'язкового продажу валютної виручки (перевізникам в обов'язковому порядку доводиться продавати 65% валютної виручки, а потім знову купувати іноземні гроші для оплати рахунків за кордоном) та ін.
Також українські авіаперевізники регулярно піднімають питання про введення нульової ставки ПДВ (зараз становить 20%) для внутрішніх рейсів. Однак ефективність такої державної субсидії вимагає розрахунків. Справа в тому, що на ринку авіаперевезень (особливо на внутрішній його частині) попит нееластичний.Тому зниження вартості авіаквитка на 10-20% не сприятиме збільшення пасажиропотоку. Цього недостатньо, щоб громадяни почали літати. Найімовірніше, внутрішні перевезення почнуть розвиватися лише з ростом добробуту населення.
Відзначимо, що реальних планів з розвитку внутрішніх авіаперевезень в Україні немає. Про це багато говорять, але в практичну площину не переходять. Модель МАУ на внутрішньому ринку зараз оптимальна - частково прямий трафік, частково підвезення в свій хаб Бориспіль під розліт.
ПЛАНИ НА МАЙБУТНЄ
Незважаючи на всі труднощі, ринок потроху зростає. Всі авіакомпанії, що працюють усередині України, анонсували нові внутрішні рейси.
12 липня 2016 року авіакомпанія МАУ відкриє рейс Київ-Чернівці. На лінії буде як трансферний, так і прямий пасажиропотік. Авіація на цьому напрямку має значну перевагу перед наземними видами транспорту. Поїзд, наприклад, йде близько 15 год. Авіакомпанія буде виконувати рейси на регіональному літаку Embraer ERJ145, який візьме в мокрий лізинг у "Дніпроавіа".
Авіакомпанія "Дніпроавіа" 20 травня запустила найкоротший внутрішній рейс - зі Львова до Івано-Франківська. Час польоту становить всього 25 хв, а відстань між містами - 130 км. За своєю суттю це технічний рейс. Авіакомпанія переганяє літак для обслуговування рейсу Івано-Франківськ - Брешія (Італія). З комерційної точки зору авіаперевезення за маршрутом Львів-Івано-Франківськ недоцільні. Між цими містами налагоджена хороша наземне сполучення, яке до того ж в кілька разів дешевше мінімальної вартості перельоту.
Авіакомпанія "Мотор Січ" 6 червня 2016 року почала польоти двічі на день по маршруту Київ-Одеса. Рейс орієнтований на відпочиваючих на чорноморських курортах. Також авіакомпанія відкрила рейси Київ-Львів-Ужгород (чотири рази на тиждень). Раніше вона виконувала рейс Київ-Ужгород безпосередньо. Додаткова посадка у Львові дозволить підвищити завантаження рейсу, оскільки пасажири зможуть літати між усіма пунктами. Новим розкладом передбачені стикування всіх рейсів авіакомпанії в київському аеропорту Жуляни, що дозволить пов'язати авіасполученням Запоріжжя, Львів, Одесу і Ужгород.
КОРОТКО ПРО ПАРК
На внутрішніх лініях авіакомпанія МАУ використовує машини Boeing 737 декількох модифікацій (-300, -500, -800, -900) місткістю від 135 до 215 крісел, а також Embraer E190, розрахований на перевезення 104 пас. Ротація цих ВС включає як внутрішні, так і міжнародні рейси. Наприклад, між прильотом і вильотом до Борисполя перевізник виконує з регіональних аеропортів міжнародні чартерні і регулярні рейси, тим самим підвищуючи утилізацію флоту.
Авіакомпанія "Дніпроавіа" на внутрішні лінії ставить регіональні Embraer ERJ145, а авіакомпанія "Мотор Січ" використовує 48-52-місні Ан-140 і Ан-24.
Для розвитку внутрішніх перевезень українським авіакомпаніям варто звернути увагу на оновлення і розвиток парку регіональних ВС. На внутрішніх лініях велику частку складають бізнес-пасажири, які при виборі виду транспорту дуже чутливі до часу вильоту і частоті виконання рейсів. Таким чином, внутрішні рейси доцільно виконувати вранці з регіонального аеропорту в Київ, а ввечері назад.
Для такої моделі найбільш оптимальні сучасні турбогвинтові літаки - як за кількістю місць, так і за видатками на одне крісло. Такі ВС показують найкращу економічну ефективність на нетривалих рейсах.